In Duitsland wordt nu ook gesproken over uitbreiding van de tolplicht voor bedrijfsauto’s van 3.500 tot 7.500 kilo. Die zou in juli 2018 op alle wegen van kracht moeten worden.
Dat de tolplicht voor trucks boven de 7,5 ton op dan alle doorgaande Duitse wegen ingaat, is al een uitgemaakte zaak. De maatregel is genomen omdat transportbedrijven lichtere auto’s gingen inzetten om aan de tolheffing te ontkomen. Over de groep daaronder is nog veel discussie, want dan zouden ook ondernemers getroffen worden die zich helemaal niet met vervoer bezig houden, zoals monteurs en dergelijke.
1 juli 2018
Sinds 2015 geldt de mautplicht voor alle vrachtwagens vanaf 7,5 ton op zo’n 13.000 kilometer snelweg en 2.300 kilometer vergelijkbare wegen. Dat wordt volgens plan per 1 juli 2018 uitgebreid met 40.000 kilometer Bundesstrassen, te vergelijken met de provinciale wegen bij ons.
Incasseren
Onderdeel van de discussie is ook wie het geld incasseren mag. Tot nu toe vloeit de maut – een bedrag van rond de 4,5 miljard euro per jaar – helemaal in de kas van de federale regering, maar de Duitse Bondsstaten en de gemeenten waar 8 procent van de tolroutes straks doorheen loopt, willen ook wat hebben.
Overgang
De extra mautopbrengst wordt op 2 miljard euro geschat en het aantal tolplichtige voertuigen neemt toe van 1,6 tot 1,75 miljoen. Volgens de Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, wordt al het geld gebruikt om de infrastructuur te verbeteren: “De overgang van algemene belasting naar betalen voor gebruik is dan voltooid”, zegt hij.