Het is zowel een goed als een slecht teken: de filedruk is in 2015 flink gestegen.
De filedruk is de lengte maal de duur van files in ons land, en wordt uitgedrukt in kilometer-minuten. In 2015 steeg die met maar liefst 25 procent ten opzichte van 2014 naar 10 miljoen kilometer-minuten. Dat meldt de VID op basis van voorlopige jaarcijfers. De VID voegt eraan toe dat het de grootste stijging is sinds de VID in 2000 begon met het verzamelen van filestatistieken.
Dit zijn de tien ergste knelpunten van 2015:
| Terbregseplein | Hoek van Holland – Gouda |
Duidelijk is dat noordkant van Rotterdam de meest filegevoelige regio van Nederland was in 2015.
Goed nieuws en slecht nieuws
De stijging van de filedruk is goed nieuws omdat dit direct bewijs is van een aantrekkende economie. Het is tegelijk slecht nieuws omdat files kostbare rijtijd opslokken en de boel vertragen. De filedruk voor 2015 lag nog ruim onder die van 2007.
In 2007 was de filedruk op z’n top met bijna 16 miljoen kilometer-minuten. Zeven jaar later in 2014 was dit nog maar de helft. Weggebruikers kregen in die zeven jaar op veel drukke punten meer rijstroken, terwijl de economie kwakkelde.
Groei en nieuwe knelpunten
In 2015 groeide de economie echter weer en zijn er nieuwe knelpunten ontstaan, juist omdat andere knelpunten opgelost zijn. Bovendien waren er meer zogeheten ‘regenspitsen’. Vooral in het najaar regende het vaak.
In 2016 zal echter het effect van de openstelling van de A4 tussen Delft en Schiedam merkbaar zijn. Op de A20 en de A13 kan het hierdoor een stukje rustiger worden bijvoorbeeld.
Bijzondere situatie A4 bij Leiden
Bijzonder is de A4 bij Leiden en Zoeterwoude. Hier is de weg verbreed en aan weerszijden opgesplitst in een hoofd- en parallelbaan. De hoofdrijbanen gaan daar terug van drie naar twee rijstroken, en dat leidt tot files.
Grote verbeteringen staan op stapel
Grote projecten die in de toekomst de doorstroming gaan verbeteren zijn: de A1 tussen Diemen en Muiderberg, de verbreding van de A50 tussen Ewijk en Valburg – inclusief de nieuwe Waalbrug, en de verbrede en verlegde A9. Die laatste weg wordt om Badhoevedorp heen gelegd, bij Amstelveen verbreed en bij Amsterdam Zuid-Oost verbreed en verdiept aangelegd, en middels een nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal op de A1 aangesloten.
Daarnaast wordt de A58 op enkele punten verbreed: tussen de knooppunten Sint-Annabosch en Galder en tussen Tilburg en Eindhoven. Ook in het zuiden krijgt de A2 er een rijstrook bij tussen Het Vonderen en Kerensheide, en wordt dit jaar de nieuwe tunnel bij Maastricht geopend. Zeker voor het vrachtverkeer richting het zuiden is dit heel goed nieuws.