In Nederland kennen we de campagne ‘Zonder transport geen …’ van TLN. Maar ook de Oostenrijkers weten haarfijn uit te leggen wat we allemaal missen in een wereld zonder vrachtwagens.
Afgelopen week passeerden wij een oplegger met een opmerkelijke tekst achterop. In tien zinnen weet de eigenaar hiervan, een Oostenrijkse vervoerder, door te dringen in het bewustzijn van de lezers. Naast deze gezonde bewustwording, maakt de transporteur ook op subtiele wijze reclame voor zijn opdrachtgevers, waaronder Egger bier; een merk van de Oostenrijks Privatbrauerei Fritz Egger uit Unterradlberg. Een mooie vinding die wat ons betreft navolging verdient!
Tekst op de trailerdeuren:
Is Duits (nog) niet echt jouw ding? Vrij vertaald komt de tekst op het volgende neer:
Lieve mensen, kijk eens hier!
Dit alles brengt de vrachtwagen:
Kerst- en Paascadeaus,
Egger bier, wijn en andere dranken
Egger houtmaterialen en baksteen,
Melk, fruit, pizza en chocoladerepen!
Al de goederen van over de grote wijde wereld,
net zoals u het zelf besteld!
Als u dat allemaal niet meer wilt,
Rolt de truck niet langer meer!
Voorlichting
Overigens vindt ook in Oostenrijk van hoger hand een actieve voorlichting plaats over de essentiële rol van vrachtwagens. Zo bestaat het Friends on the Road initiatief en liet het Verkehrswirtschaft onderstaand filmpje ontwikkelen:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Voorlichtingsfilmpje van het Oostenrijkse Verkehrswirtschaft
In Oostenrijk rijden talloze trucks en trailers rond in een Friends on the road huisstijl