‘Nederlanders doelbewust geselecteerd’
De discussie over hoge boetes voor Nederlandse vrachtwagen- en buschauffeurs in het buitenland is niet nieuw, maar laait vandaag weer op door aandacht in de landelijke media.
In dagblad Metro meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN) zich zorgen te maken over de situatie. De belangenvereniging wil in Brussel om de tafel om de regelgeving binnen de Europese Unie aangepast te krijgen.
TLN meldt in Metro dat Nederlandse chauffeurs in landen als België, Spanje en Frankrijk doelbewust worden opgezocht door controlerende instanties. Hoge bekeuringen zijn het gevolg: in het artikel noemt Floris Liebrand van TLN een voorbeeld over twee buschauffeurs. “We hebben twee buschauffeurs gehad die een boete kregen van 40.000 euro, omdat ze niet konden aantonen dat ze genoeg rust hadden gehad. De één was ingehuurd en de ander net een dag in dienst.”
Gevolg van dergelijk boetebeleid is volgens TLN dat veel chauffeurs op gevaarlijke wijze langs snelwegen op de vluchtstrook parkeren. De bekeuring daarvoor is volgens TLN goedkoper dan de sanctie die wordt opgelegd voor overtreding van de rijtijdenwet.
Wat TLN dwarszit is dat er geen enkele redelijkheid in de bekeuringen zit: enkele minuten overschrijding levert vaak torenhoge boetes op. TLN meldt in Metro niet tegen de regelgeving te zijn, maar vindt dat de menselijke maat gehanteerd moet worden. “En dat terugkijken moet geen 28 dagen, maar maximaal 7 dagen zijn. Dat willen we in Brussel gaan regelen. Wat heeft het voor nut om 28 dagen terug te kijken? Dat voegt niets toe aan de verkeersveiligheid”, aldus Floris Liebrand.