Dat de nieuwe Volvo FH in de smaak valt, moge duidelijk zijn. Discussie is er echter nog steeds over de plek van het Volvo iron mark.
Volvo verraste vriend en vijand met de scherpe en bijzondere nieuwe lijnen van de nieuwe FH. Inmiddels rijden er al honderden op de Europese wegen en wordt het wegbeeld daarmee volgens velen een stukje veraangenaamd.
Een detail en interessant punt van discussie onder Volvo-liefhebbers is echter het Volvo-logo, de zogeheten ‘iron mark’. Bij de nieuwe FH – en ook bij de nieuwe FM en FE/FL – is die van de grille naar een band onder de voorruit verplaatst.
En hoewel die band meegespoten kan worden in de kleurstelling van de truck, is niet iedereen even wel gecharmeerd van de plaatsing van het iron mark hierin.
Liever in de grille
In Nederland zijn de eerste nieuwe FH’s inmiddels gespot die het logo op de oude plaats in de grille hebben zitten.
Maar ook in andere landen moet men wennen. Zo deelde de Deen Frederik Heelsberg Lauridsen een foto van de nieuwe FH van Kent Christoffersen op de officiële Facebookpagina van Volvo Trucks Zweden. Die FH heeft het logo in de grille zitten en de letters V O L V O erboven in de band onder de voorruit.
Frederik schreef daarbij aan Volvo Trucks Sverige:
“Beste Volvo, het logo op de nieuwe FH hoort thuis in de grille, zoals je kunt zien op Kents nieuwe FH. Dat is de juiste plaats op een echte Volvo. Ik denk dat ik voor veel Volvo-fans overal spreek. Daarmee wens ik Volvo en iedereen een goeie zomer.”
Iron mark dichter bij de bestuurder
Het antwoord van Volvo Zweden volgde snel en luidt als volgt:
“Het iron mark is op de nieuwe modellen verhuisd met de gedachte om het dichter bij de bestuurder te plaatsen. We begrijpen dat de meningen uiteenlopen over de nieuwe locatie, maar het is mooi om te zien dat er creatieve oplossingen gevonden worden die de eigenaar het beste liggen! Dankjewel voor het delen van de foto, en jij ook een fijne zomer gewenst!”
Uiteraard ziet het er vertrouwd uit om het logo weer in de grille te hebben, maar zeker als de band meegespoten is, is dit volgens ons een eveneens een prima plek voor het logo, zoals op de foto onder van de uiterst strakke nieuwe FH460 van de Bouwman Groep uit Harderwijk.
Vrij snel na de presentatie hebben wij zelf ook aan onze contactpersonen bij Volvo Trucks Nederland gevraagd waarom het logo niet langer op de grille zat. Het antwoord was dat het iron mark nu dichter bij het hart van de chauffeur zit. Bovendien werd gesuggereerd dat voor de extra benodigde koeling van de Euro 6-motoren, het logo niet langer op de grille kon zitten. Maar dat argument is inmiddels weersproken.
Waar het iron mark ook zit, dit is sowieso een geslaagde auto.