De Holwerder Transport Groepen schaften recentelijk 35 nieuwe Volvo FH’s aan, trucks waarbij de focus op veiligheid ligt.
Het gaat om Euro 6-uitvoeringen van de nieuwe FH met de Globetrotter XL-cabine, de 13 liter-motor met 460 pk, en het complete safety-pakket.
Dat is het ‘Active Safety Pro’ pakket, waarin zaken zitten als: Driver Alert Support, Lane Keeping Support en ACC met Forward Collision Warning.
Blij met Collision Warning
Inmiddels rijden de eerste trucks van de bestelling. Eén daarvan is van vennoot Marcel Weller, die erg te spreken is over de ACC met Collision Warning, zo blijkt uit een recente ervaring van Marcel:
“Ik reed in Noorwegen toen ik ineens geconfronteerd werd met een langzaam rijdende trekker. Nog voordat ik zelf ook maar door had wat er gebeurde, greep het systeem in, waarmee een ongeluk voorkomen werd.”
Net als wij van Truckstar tijdens onze rit naar Schotland, ervaart ook Marcel het verschil met de vorige generatie FH: “De ruimte en het licht in de cabine geven je echt een compleet ander gevoel. Verder is de rust in de cabine opvallend”, zegt Marcel.
Marcel Weller (rechts) rijdt voor Vennootschap KM Trucking; Jornt Schaap (links) rijdt voor DBR Trucking. De heren maakten als eersten bij de Holwerder Transport Groepen kennis met de nieuwe FH en vertellen enthousiast over hun eerste rij-ervaringen.
Diepe raamlijn en compacte spiegels
Een andere vennoot is Jornt Schaap. Net als Marcel heeft Jornt zijn nieuwe FH drie weken in gebruik en ook hij merkt de verschillen: “Ik ben begonnen met een wat oudere FH en dan is het verschil met de nieuwe wel heel groot. Niet alleen de ruimte en het comfort, maar vooral het zicht is enorm verbeterd. De diepe raamlijn en de compacte buitenspiegels zijn echt ideaal. Wat me verder opvalt is de enorme stabiliteit. Deze FH rijdt echt superstrak en stabiel en ik voelde me meteen thuis.”
ITS is bijzonder bedrijf
De Holwerder Transport Groepen werken samen met ITS Holwerd B.V, een bijzonder bedrijf. Het is een administratiekantoor voor eigenrijders en VOF’s (de Holwerder Transport Groepen), waarbij een aantal zaken zoals acquisitie, facturatie en zelfs de onderhandelingen voor de aanschaf van trucks kunnen gedaan worden door ITS. De besturen van de VOF’s kozen echter zelf voor deze uitvoering van de nieuwe FH.
De basis voor ITS werd gelegd in 1986. Het is een organisatie die faciliteert, administreert en ondersteunende diensten aanbiedt aan een groep van inmiddels 110 eigenrijders uit heel Nederland. De eigenrijders zijn vennoot van één van de verschillende VOF’s van het bedrijf met namen als TGH , HTC, Holwerd Trucking, DBR Trucking en KM Trucking. Of ze zijn eigenrijder en geen onderdeel van een van de vennootschappen.
Oprichter Klaas Rozema: “Ik heb samen met mijn vrouw een VOF opgericht, eigenlijk voor mijzelf maar het duurde niet lang voordat een eigenrijder zich meldde of wij niet samen konden werken. Ik wilde geen personeel en hij wilde zelfstandig blijven wat heeft geleid tot de eerste VOF genaamd TGH. Inmiddels rijden er zo’n 110 eigenrijders in de verschillende VOF’s.”
“Door de schaalgrootte hebben we een sterkere positie op de markt. Een verlader die zaken doet met een eenmanszaak, zoals de traditionele eigenrijder, loopt namelijk altijd het risico van ziekte, schade, pech enzovoort. Doordat de Holwerder Transport Groepen inmiddels met zoveel vennoten werkzaam zijn, wordt er voor een opdrachtgever altijd een oplossing gevonden waardoor de continuïteit gewaarborgd blijft. Ook wanneer er minder werkaanbod is bij een opdrachtgever kan een vennoot switchen van opdrachtgever zodat er geen stilstand is”, vervolgt Rozema.
Om de tafel met dealer Nijwa
Binnen de VOF’s wordt traditioneel redelijk veel met Volvo gereden. “Voor de reguliere vervanging was het dan ook vanzelfsprekend dat we met Volvo-dealer Nijwa in Groningen om de tafel gingen zitten”, legt Rozema uit.
“Wij hebben gewacht op de Euro 6-modellen, want in het verleden hebben we onze les geleerd. Bij de introductie van Euro 4 kozen we toen voor Euro 3-trucks, wat nu geen goede keus blijkt te zijn. Vandaar dat we nu voorop lopen met de aanschaf van 35 Euro 6-modellen”, aldus Rozema.
Met het hele safety-pakket kunnen de eigenrijders veel veilige kilometers tegemoet zien.