Actros 4265 SLT 480kW/650 pk voor transport van windmolens
Mercedes introduceerde onlangs op de Bauma in Munchen haar nieuwe serie zwaartransporttrekkers. Die gaan straks door het leven als Arocx.
Ter Linden Transport uit Doetinchem nam echter onlangs nog een van de laatste krachtpatsers van de huidige generatie in gebruik. Deze Actros 4165 SLT 480 kW/650 pk van de huidige generatie wordt ingezet voor het transport van zware componenten van windmolens, zoals generatorhuizen.
VIAB vloeistofkoppeling
De Actros SLT 4165 S 8×4/4 die Ter Linden Transport onlangs in gebruik nam is een vierassige trekker met aandrijving op beide achterassen. Voor extra wendbaarheid en minder slijtage van de banden zijn de voorste twee voorassen (negen en acht ton) gestuurd. De aandrijving wordt verzorgd door een krachtige V8-motor met 480 kW/650 pk.
De Mercedes PowerShift automaat is uitgerust met een unieke VIAB (Verschleissfreies Integriertes Anfahr- und Bremselement) vloeistofkoppeling met geïntegreerde retarder. Deze techniek is eenvoudiger en lichter in gewicht en kan extreem hoge vermogens en koppels aan. De vloeistofkoppeling maakt gecontroleerd en slijtagevrij wegrijden en manoeuvreren mogelijk. Een speciale lock-up functie overbrugt hierbij de vloeistofkoppeling en voorkomt vermogensverliezen waardoor het rendement wordt verhoogd.
In combinatie met speciale zwaartransport trailers, bedraagt het maximale treingewicht 250 ton. Ter Linden Transport zal deze Actros SLT Europawijd in gaan zetten voor het vervoer van componenten van windmolens.