DAF heeft onder grote internationale belangstelling op de IAA in Hannover de nieuwe XF geïntroduceerd.
Ook al hebben de andere truckmerken ook veel nieuws, je kunt de nieuwe XF gerust het grootste nieuws van de gehele IAA noemen. De nieuwe truck heeft een nieuw chassis, een zuinige Euro 6 Paccar MX-motor, een strak en gestroomlijnd cabine-ontwerp en een vernieuwd interieur.
XF105 is nu: XF
Om bij de naam te beginnen, de nieuwe DAF heet nu simpelweg XF. Het ‘105’-deel is komen te vervallen. Het front van de cabine, en dan met name de grill- en bumperpartij zijn volledig vernieuwd, evenals de koplampen.
Een reden daarvoor is de Euro 6-motor, die meer koeling behoeft dan Euro 5-motoren. Die motorserie is een doorontwikkeld MX-blok: de 12,9 liter ‘Euro 6 PACCAR MX-13’.
DAF mikt met de nieuwe truck op hoge efficiency tegen zo laag mogelijke operationele kosten. Dat uit zich onder andere in Euro 6-motoren met een levensduur (‘Design Life’) van 1,6 miljoen kilometer, ofwel een miljoen mijl, met onderhoudsintervallen van 150.000 kilometer. De nieuwe motor wordt aangeboden met vermogens van 300kW/410 pk, 340 kw/460 pk en 375 kW/510 pk, met koppels van 2000 tot 2500 Nm.
Amerika
Voor de ontwikkeling van de motor heeft DAF samen met PACCAR-broers Peterbilt en Kenworth vooral in Noord-Amerika veel ervaring opgedaan, aangezien ze daar met de EPA 10-uitlaatgasnorm al iets verder zijn dan wij hier met Euro 5. Maar ook in Europa is er flink getest met Euro 6-motoren, in totaal zo’n 10 miljoen kilometer, vooral om te zien hoe het verbruik uitkomt. Dat ligt volgens DAF op Euro 5 ATe-niveau.
Gewicht: nieuw chassis
De Euro 6-norm betekende niet alleen een nieuwe uitdaging wat betreft het verbruik. Met meer componenten zou de truck ook zwaarder worden. Vergeleken met de XF105 is de nieuwe XF echter slechts tussen de vijftig en negentig kilo zwaarder. DAF introduceert namelijk een compleet nieuw en lichter chassis. Dat heeft overigens een Y-frame aan de voorzijde met het oog op een maximale koeling van de motor. Ander uitgangspunten waren zoveel mogelijk ruimte aan het chassis creeëren, en een maximale stijfheid voor de rij-eigenschappen.
‘Beste truck voor de chauffeur’
In onze ‘Truck van het jaar’ verkiezing ging DAF er met de ‘oude’ XF nog met de eerste prijs vandoor. De XF105 werd toen omschreven als ‘de grootste vriend van de chauffeur’. Volgens DAF is de nieuwe truck nóg meer ingericht op een zo optimaal mogelijk verblijf voor de chauffeur. Dat uit zich onder andere in een nieuw stuurwiel en een nieuw dashboard met vernieuwde schakelaars een een nieuw 5 inch kleuren-display dat beter afleesbaar is dan zijn voorganger. De contouren van dat dashboard zijn overigens wel hetzelfde gebleven. Interessant is tevens de bij veel chauffeurs geliefde hout-look afwerking. Ook die is gewoon verkrijgbaar en dit geeft het dashboard bijna een Amerikaans tintje.
Andere noviteiten in het interieur zijn nieuwe stoelen voor een beter zitcomfort, het bed dat in lengte toeneemt naar maar liefst 220 centimeter en een aantal stevige bekerhouders die totnogtoe ontbraken in de huidige DAF.
Verhoogde veiligheid
Ook op het gebied van veiligheid gaat de DAF vooruit. Beter zicht, onder andere door het verdwijnen van het kenmerkende ‘spijltje’ wordt aangevuld door technisch vernuft zoals Vehicle Stability Control (VSC), Advanced Emergency Braking System en verbeterde kreukelzones. Verder neemt DAF ook afscheid van het aloude ‘staande’ rempedaal en gaat nu voor een hangende versie. Daarnaast is de cabine ophanging vernieuwd. Die maakt de truck comfortabeler en veiliger.
Het oude stijltje in het portierraam gaf het portier de nodige stijfheid maar zat de meeste chauffeurs toch in de weg. DAF moest het portier enigszins herontworpen, maar het resultaat is een veel rustiger, en beter zicht.
Exterieur
We wisten dat DAF doorging met de bestaande cabine. Toch is daar een verrassende, verfrissende, nieuwe look aan gegeven. Grill, onderpartij en sideskirts zijn compleet gemoderniseerd en dat geeft de truck een eigentijds uiterlijk. Noviteiten zijn daarbij nieuwe LED-koplampunits met ingebouwde ‘Day time Running Lights’ dagrijverlichting. Nieuw zijn ook de zogeheten ‘Cornering Lights’, die tijdens het manouvreren en afslaan in de rijrichting schijnen.
De productie van de nieuwe XF start in het voorjaar van 2013. Meer nieuws volgt, en in de nieuwe Truckstar lees je alles over de nieuwe XF.
De kans is overigens groot dat komend voorjaar de vernieuwde CF- en LF-series gepresenteerd worden, wellicht tijdens de Commercial Vehicle Show in Birmingham. Ook die modellen moeten natuurlijk straks aan de Euro 6-norm gaan voldoen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."