Dit jaar zijn al ruim 53.000 mensen tegengehouden bij de Duitse grens. Maar wat betekent dit voor de transport- en logistieke sector? Bestuursvoorzitter van TLN, Elisabeth Post, waarschuwt in zowel Nieuwsuur als NPO Spraakmakers dat de grenscontroles juist ernstige gevolgen kunnen hebben voor de transport- en logistieke sector.
“Elke vertraging bij de grens leidt tot forse economische schade, oplopend tot wel €75 miljoen per maand aan directe schade voor de transportsector. En dat is nog zonder de extra kosten als vrachtwagens door vertraging hun aansluiting missen, zoals de boot in Hoek van Holland,” aldus Post.
Voorrangsregeling voor vrachtverkeer
TLN pleit daarom voor een voorrangsregeling voor vrachtverkeer. “Als vrachtverkeer voorrang kan krijgen, kunnen we de economische impact beperken. We roepen de overheid op om het vrachtverkeer te ontzien bij grenscontroles en samen met de transportsector naar oplossingen te zoeken.” Het huidige gebrek aan een lange-termijnoplossing zet het principe van open grenzen op losse schroeven en maakt plannen voor de toekomst complex voor transporteurs en logistieke dienstverleners.
Foto: ANP/Huisman Media