Sinds 1 december betaal je fors meer Maut in Duitsland. Ondanks protesten is de verhoging dus gewoon doorgegaan. Voor een rit met een vrachtwagen door Duitsland betaal je nu gemiddeld 83 procent meer tolkosten.
Voor een rit van de Nederlandse grens bij Goch naar Berlijn (605 kilometer) met een Euro 6-combinatie betaalde je tot nu toe € 115,-. Door de verhoging van de Maut ben je daar sinds 1 december 2023 € 210,- aan kwijt. Een transportbedrijf met één voertuig dat in een jaar 100.000 kilometer op Duits grondgebied aflegt in het nieuwe tolstelsel € 15.800,- meer aan Maut moet betalen. Een grote transporteur waarvan honderd voertuigen elk 100.000 kilometer per jaar in Duitsland rijden, zal in totaal € 1.580.000,- meer tolkosten hebben. Transportondernemers zullen de verhoogde kosten moeten doorberekenen aan hun klanten.
Prikkel
De bedoeling van de tariefsverhoging is transportondernemers te prikkelen sneller een elektrische truck aan te schaffen. Met een emissieloze truck hoef je namelijk tot 2026 in Duitsland helemaal niks aan Maut te betalen. Daarna gaat een tarief van 25 procent van de normale Maut gelden.
Van 2024 tot 2027 verwacht Duitsland 30,5 miljard euro aan extra inkomsten door de CO2-toeslag. De helft van de tolinkomsten is bestemd voor verbeteringen aan de hoofdwegen, de rest gaat naar ‘maatregelen op het gebied van de spoorwegen’.
Hoe de tariefverhoging per truck precies uitpakt, is moeilijk te zeggen, omdat de Duitsers ook een nieuw tariefsysteem hebben ingevoerd. Behalve het type voertuig en het aantal assen is ook de CO2-klasse voortaan belangrijk. Het nieuwe Maut-stelsel kent in totaal vijf CO2-klasses. Klasse 1 is het duurst, klasse 5 het goedkoopst. De meeste diesels, ook Euro 6, zullen in klasse 1 terecht komen. Dat geldt overigens ook voor LNG- en CNG-trucks: voor deze trucks is er geen vrijstelling meer.
Registratie
Om van de Duitse autowegen gebruik te maken, moeten ondernemers hun trucks registreren op de emissieklassezoeker van Toll Collect. Daarbij is het belangrijk het voertuigdocument en het zogenaamde Vecto-document bij de hand hebben. Je krijgt dan een online document dat je uitgeprint bij de autopapieren moet stoppen. Overigens moet je in een aantal Europese landen ook het Vecto-document bij de autopapieren hebben.