Toyota Motor Europe (TME) heeft zijn krachten gebundeld met de Nederlandse VDL Groep om met behulp van Toyota’s brandstofceltechnologie door te breken op de markt van zero-emissie zware waterstoftrucks in Europa. De samenwerking beoogt de decarbonisatie van het wegtransport te versnellen. Voor Toyota een belangrijke factor voor het behalen de doelstellingen om tegen 2040 volledig koolstofneutraal te zijn.
Het bedrijf ziet potentie in het gebruik van waterstoftrucks om zijn logistieke routes uitstootvrij te maken. De lagere massa van waterstofsystemen maakt een zwaarder laadvermogen mogelijk. Het snel tanken van waterstof is essentieel voor transport met een hoge bezettingsgraad. Waterstof kan een vrachtwagen even snel bijtanken als diesel en de gebruikspatronen van vrachtwagens met hun vraag naar grotere hoeveelheden waterstof positioneren hen als belangrijke contribuanten in de ontwikkeling van duurzame infrastructuren rond belangrijke routes.
‘Activiteiten uitbreiden’
“VDL Special Vehicles gelooft in een zero-emissie toekomst voor middelzware en zware on- en offroad machines. We zijn dan ook bijzonder trots op de samenwerking met Toyota Motor Europe in dit innovatieve technologieproject. Daarmee kunnen we onze activiteiten op het gebied van waterstofaandrijflijnen uitbreiden,” aldus Hans Bekkers, commercieel directeur VDL Special Vehicles.
VDL Groep zal tegen de zomer van 2023 de eerste brandstofceltruck bouwen. In het najaar van 2023 worden meer waterstofceltrucks geproduceerd en ingezet door Toyata. Het project versterkt de kennis over het inzetten van waterstoftrucks, waardoor de langetermijnvisie van TME om de logistiek koolstofvrij te maken en de ecologische voetafdruk van Toyota te verminderen, verder wordt ondersteund.
Zware trucks blijven belangrijke pijler
“We zijn verheugd om dit project met VDL Groep te beginnen. Het ons in staat zal stellen om het langeafstandstransport van onze onderdelen, voertuigen en serviceonderdelen verder te decarboniseren. Zware vrachtwagens blijven een belangrijke pijler binnen onze multimodale strategie. De introductie van emissievrije vrachtwagens, uitgerust met onze Toyota brandstofcelmodules, zal een sterke impact hebben op de totale koolstofreductie van onze logistiek,” zegt Leon van der Merwe, vice president supply shain Toyota Motor Europe.
Brandstofceltrucks spelen ook een sleutelrol in de groei van het bredere Europese waterstofecosysteem en ondersteunen sterk de decarbonisatie van het vervoer en een ecologische energietransitie. Zware bedrijfsvoertuigen zijn cruciaal voor het genereren van een gezonde vraag- en aanboddynamiek voor waterstof. De winstgevende feedbackloop zal de ontwikkeling van een duurzame infrastructuur stimuleren en tegelijkertijd andere nieuwe mobiliteitstoepassingen mogelijk maken. De infrastructuur voor waterstoftrucks kan eenvoudig worden uitgebreid naar andere waterstof waterstofvoertuigen die dezelfde waterstoftankstations kunnen gebruiken. Dit nieuwe vrachtwagenproject is een van de vele projecten die Toyota onlangs met meerdere partners heeft opgezet.