Pronk Belkom uit De Goorn heeft een DAF CF 450 10×2 met een geïsoleerde Fliegl pusher opbouw in gebruik genomen. Pronk Belkom zet dit voertuig in voor het vervoer van asfalt, maar ook zand en grond als er binnen gelost moet worden zoals dat regelmatig voorkomt in de tuinbouw.
De DAF CF 450 kwam af fabriek als 8×2 FAX chassis waarna Veldhuizen Trucks een sturende, liftbare middelste as monteerde. In combinatie met een hogere aslast voor de voorassen ontstond hierdoor een 10×2 configuratie met een totaal toegelaten gewicht van 49 ton. Voor Pronk Belkom een ideaal voertuig, want daarmee is een hoog laadvermogen gecombineerd met een grote wendbaarheid. Maar liefst vier van de vijf assen zijn namelijk sturend uitgevoerd.
Compacte installatie
De Fliegl Pusher opbouw heeft een inhoud van 24 kubieke meter. Fliegl heeft veel ervaring met pusher opbouwen en hier gaat het om het nieuwste model. Het bijzondere is dat de installatie bijzonder compact gebouwd is waardoor de aslasten compleet worden uitgenut. Dat werd mogelijk door gebruik te maken van hydraulische telescoop cilinders in combinatie met een eveneens hydraulisch werkende lier. Die laatste wordt gebruikt om het kopschot terug te brengen naar de originele positie na het lossen.
Geen residu na het lossen
De opbouw is voorzien van Hardox stalen wanden en vloer met een hoge slijtvastheid. Het grote voordeel van de pusher opbouw is volgens Fliegl dat de laadbak volledig schoon wordt geschraapt bij het lossen. Ook het innemen van freesafval, meteen na het lossen van heet asfalt is geen probleem. Het freesafval wat normaal aan de wanden kleeft wordt bij het lossen namelijk ook uit de bak geschraapt, waardoor er geen residu overblijft na het lossen.
Lees ook: Otte Infra neemt door Veldhuizen aangepaste Arocs 8×4 in gebruik
De 24 kuub grote opbouw is geïsoleerd met schuimplaten waardoor de isolatie ook na lange tijd optimaal blijft. Het laadvermogen van de vijf asser is 31,1 ton, het leeggewicht van de DAF 10×2 met opbouw bedraagt slechts 17,9 ton.
Binnen lossen geen probleem
Pronk Belkom zet de pusher voornamelijk in voor het vervoer van asfalt. Met name in tunnels en bijvoorbeeld onder tramlijnen is het een enorm voordeel dat de bak niet omhoog gaat tijdens het lossen. Daarnaast voert Pronk Belkom regelmatig zand en grond aan bij tuinders waar binnen gelost moet worden. Bijkomend voordeel van de pusher opbouw is dat de stabiliteit tijdens het lossen geen thema is. Doordat de laadbak niet omhoog gaat kan ook op een niet vlakke ondergrond zonder problemen gelost worden.