1 februari | 06:45

27 Actrossen voor Raben Group

Raben Group doet goede zaken in Europa: komend jaar verwacht het van origine Nederlandse bedrijf richting de 2 miljard omzet te draaien. In juli 2021 nam Raben Netherlands B.V. de BAS Group in Etten-Leur over. Hierdoor verdubbelt het bedrijf qua vierkante meters en omzet in Nederland.

Mercedes-Benz Trucks is partner in de expansie. Paul Douma, manager fleetsales en business development  bij Louwman Mercedes-Benz Trucks, vertelt: “Dit voorjaar leveren we maar liefst 27 Actrossen af aan onze klant Raben. We zijn trots om onderdeel te zijn van de mooie ontwikkelingen.”

‘Groeien’

De overname van BAS Group ligt geheel in lijn met de ontwikkelingen binnen Raben Netherlands B.V. in de afgelopen 5 jaar. Managing Director Berend Jan Schuring legt uit: “De visie en strategie van de Raben Group in heel Europa is: groeien. Eerder bleef Nederland wat achter en was het bedrijf weinig koersvast. De laatste jaren ligt dat heel anders. We focussen nu heel duidelijk op twee pijlers: netwerk en digitaliseren. Daarom nemen we transporteurs over, zodat we op meer plekken actief zijn en met volle vrachtauto’s tussen vestigingen kunnen rijden. Daar hersorteren we en verzorgen we, vaak met kleinere trucks, het transport lokaal. Zo houden we the last mile zo kort mogelijk.” De komende jaren breidt het netwerk van Raben verder uit, zoals met een vestiging in regio Rotterdam.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Raben Group

Digitaal inzicht

Op digitaal gebied heeft Raben in Nederland ook grote stappen gezet. Schuring: “Data verzamelen en benutten is een voorwaarde om te overleven in de transportwereld. Met dat inzicht in het achterhoofd hebben we, samen met opdrachtgevers, software ontwikkeld. Vanuit het kantoor in Oss stuurden we als eerste binnen de Raben Group 50 chauffeurs de weg op met een device. Hiermee werden relevante gegevens in realtime beschikbaar: van aankomsttijden tot de handtekening bij aflevering. Het helpt ons efficiënter te werken. Daarbij hebben klanten minder vragen, want alles is online inzichtelijk. Deze innovatie is nu in heel Europa uitgerold. Er rijden elke dag zo’n 6.000 chauffeurs met zo’n device rond.”

‘Nu écht doorpakken’

Door ook op financieel gebied een solide beleid te voeren staat Raben er in Nederland nu uitstekend voor. Schuring: “Het lukt ons nu beter om de kosten te beheersen. Daarbij houden we vast aan de lijnen die we hebben uitgezet. Het werkt. Na jaren van verlies schrijven we weer winst. En met de aankoop van de BAS Group – een van de grootste overnames in de geschiedenis van Raben in Europa – hebben we nu écht doorgepakt.”

Lees ook: Getest: veiligheidssystemen van Mercedes-Benz

Raben Netherlands B.V. verdubbelt in omzet, het bedrijf bouwt op dit moment aan een groot (23.000 m²) nieuw pand naast de huidige vestiging in Etten-Leur en ging van 90 naar meer dan 350 werknemers in Nederland. Mercedes-Benz Trucks is onderdeel van de expansie. Paul Douma van Louwman vertelt: “Er staan nu 27 Actrossen in bestelling: 5 bakwagens en 22 trekkers.”

Chauffeurs onderdeel groei

BAS reed al met Mercedes-Benz Trucks. De keuze om ook nu voor het merk met de ster te kiezen is deels een emotionele keuze. “De overname was voor collega’s een schok en bracht onzekerheid. Wij gaven echter meteen een duidelijk signaal af: Raben wil samen met het personeel groeien. En dus zorgen we goed voor je.  Reken op vriendelijke werktijden – je hoeft dus niet om 4.30 uur de weg op en je bent ’s avonds gewoon thuis – en mooie, nieuwe trucks en trailers.  Bij aanschaf van de nieuwe reeks hebben we goed geluisterd naar de wensen van de chauffeurs.”

Paul Douma vult aan: “De 27 trucks die we dit voorjaar afleveren, zijn minstens even luxe uitgerust als wat men gewend was van BAS. Sterker nog: op het gebied van veiligheid en comfort is de nieuwe vloot zelfs nog iets beter. Deze Actrossen zijn onder meer voorzien van Mirrorcam, Sideguard Assist en adaptive cruise control.”

Strategisch partner

De keuze voor de nieuwe vloot is ook een strategische. Paul Douma: “Een vrachtwagen is een interessant product. Het is prettig als een truck sexy, veilig en representatief is, maar tegelijkertijd is het ook vooral een investering. Of je nu kijkt per kilometer, per maand of over de gehele levensduur: onder de streep moet het kloppen. Wij zijn een transparante partner met een lage total cost of ownership. Daarbij beperken we de downtimes tot een minimum, want stilstand kost keiharde euro’s. Klanten met concrete groeiambities zien dat in; Raben is daar een uitgelezen voorbeeld van.”

Lees ook: Unieke lage 6×2 Actros-trekker voor Bolk Transport

Berend Jan Schuring beaamt: “De keuze voor dit merk is deels zeker een bedrijfseconomische. Het merk biedt inzicht in de kosten en helpt ons het volle potentieel van de vloot te benutten. Als we straks een foto gaan maken moet ik echt even kijken of er een Actros binnen is: ze zijn – gelukkig – bijna allemaal onderweg!”

Raben Trucking

Niet alleen in Etten-Leur komen er voor Raben Netherlands nieuwe trucks bij. Berend Jan Schuring legt uit: “Er is krapte is op de markt en goed personeel is schaars. Met onze nieuw opgerichte businessunit Raben Trucking investeren we daarom in eigen chauffeurs en trucks.

Bij ons rijd je met het beste materiaal en we zorgen, zoals gezegd, héél goed voor je. Zo maken we het verschil in de markt en kunnen we chauffeurs wegsnoepen bij partijen die het op dit vlak minder doen.” Paul Douma: “Over dit bedrijf gaan we de komende jaren nog heel veel horen. Heel gaaf om een onderdeel te mogen zijn van de ontwikkelingen.” Raben beperkt zich de komende jaren overigens niet alleen tot het wegtransport. Mede door de overname van BAS wordt het een intermodale speler die zijn capaciteit ook op het spoor uitbreidt.

Raben BAS

Recente reacties

Geen reacties om te tonen.
Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda