Scnia NGR 410 LNG
| 13:04 | René Grünfeld

Scania: laatste oude R, eerste nieuwe met gasmotor

Op dezelfde dag dat Scania in Breda de eerste NGR met 410 pk-gasmotor ontving, liep in Zwolle de allerlaatste truck van de oude R-serie van de band. Deze NGR 410 is ontwikkeld voor het rijden op LNG.

Direct daarop begon de ombouw van de ‘snelle’ productielijn om die geschikt te maken voor de assemblage van de nieuwe generatie Scania’s. Op deze, maar ook op de andere productielijn worden in Zwolle alle modellen en uitvoeringen door elkaar gebouwd.

De fabrikant zet hierbij geen robots in, want ‘robots hebben geen hersens’. De nieuwe generatie of NGR is kwalitatief minstens even goed als de vorige. Scania meet dit door naar het aantal garantieclaims te kijken: dat is gelijk gebleven met slechts één claim per jaar per auto. Halverwege 2012 was dit cijfer nog 2,7.

Als een tierelier

Overigens loopt de verkoop als een tierelier en dat merken ze ook in de fabriek: de vraag naar nieuwe trucks is zo groot, dat er af en toe te weinig transportcapaciteit is voor de aanvoer van onderdelen en dat sommige toeleveranciers de vraag niet kunnen bijbenen. In Nederland heeft Scania een marktaandeel van 19,6% en dat is vrijwel gelijk aan dat van Volvo (19,9%). DAF is, zoals altijd, marktleider met een actueel marktaandeel van 32,4%.

Bron: Scania

 

Niet alleen jong

Met de komst van het NGR-tijdperk neemt Scania ook afscheid van de letter Y bij de jaarlijkse internationale chauffeurscompetitie. Die heet niet langer YETD maar wordt voortaan Scania Truck Driver Competition genoemd omdat er nu ook oudere en meer ervaren chauffeurs aan mee kunnen doen. De regionale competities beginnen na de zomer en de hoofdprijs is, zoals vanouds, een splinternieuwe Scania trekker.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie