74 tons houtsnipper-truck in Zweden
| 11:19 | Korneel Luth

74 tons houtsnipper-truck in Zweden

In Zweden is een 74 tons houtsnippertruck in gebruik genomen.

De Zweedse energiemaatschappij Söderenergi en Scania hebben de 74 tons combinatie op de weg gezet nadat eind 2013 duidelijk werd dat ze een ontheffing van de Zweedse autoriteiten kregen. De truck is onderdeel van een onderzoek naar de winsten die zwaardere trucks kunnen realiseren.

Het gaat om een vier-assige motorwagen die een twee-assige dolly met drie-assige oplegger trekt. De truck is net zo lang als een standaard Zweedse zestigtonner, maar mag met twee extra assen maar liefst 74 ton op de weg zetten.

74 tons houtsnipper-truck in Zweden

Een enorm verschil

De truck gaat houtsnippers rijden tussen de brandstof-terminal van Söderenergi in Nykvarn en de Igelsta-centrale in Södertälje. Dit is slechts een korte afstand maar het feit dat de truck vijftig ton kan laden in plaats van de standaard 37 ton, maakt een enorm verschil.

“Voor ons bij Söderenergi betekent dit dat het aantal ritten met ongeveer een derde verminderd kan worden”, zegt woordvoerster Karin Medin. “Het dieselverbruik gaat met dertien procent naar beneden.”

Het zijn cijfers die er niet om liegen. De CO2-uitstoot gaat namelijk ook met dertien procent naar beneden. Dat het de Zweden menens is met het testen van zwaardere, efficiëntere en slimmere trucks blijkt tevens uit feit dat de Zweedse minister van infrastructuur, Catharina Elmsäter-Svärd, en de topman van Scania, Martin Lundstedt aanwezig waren bij de ingebruiksname-ceremonie en een lint doorknipten, (zie openingsfoto midden en rechts).

74 ton toekomstig permanent toestaan op bepaalde wegen

Bovendien heeft de Zweedse regering de nationale dienst voor het transport en verkeer (Transportstyrelsen) onlangs de opdracht gegeven om het permanent toestaan van 74 ton op bepaalde wegen voor te bereiden.

Met deze stap volgt Zweden het voorbeeld van buurland Finland. Dit land staat – met 76 ton op negen assen zonder ontheffing – de zwaarste trucks van Europa toe. Overigens hebben de Finnen in Europa bedongen dat zij van de gebruikelijke dolly-oplegger een vijf-assige aanhanger mogen maken, iets wat men in Zweden nog niet mag volgens de Europese regels. De aanhanger moet volledig op dubbellucht-wielen staan.

Zweedse bosbouwers willen zwaardere trucks
Navraag bij Scania in Zweden leert dat er helaas nog geen persfoto beschikbaar is van de houtsnippertruck zelf. De truck hier afgebeeld is een Finse 76 tons-truck.

In Zweden zijn de afgelopen jaren meerdere projecten geweest met langere en zwaardere trucks, waaronder het ETT-project. ETT staat voor ‘en trave till’; dit betekent letterlijk ‘nog een stapel’ waarbij houttrucks met een vierde stapel rondhout tot dertig meter lengte en met treingewichten tot negentig ton konden rijden.

Lees ook:

Zweedse road-train een succes

Ook Scania in 32 meter-proef

Eerste stap naar zwaardere trucks in Zweden

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie