60 nieuwe LZV-trajecten Duitsland
| 14:32 | Truckstar Redactie

60 nieuwe LZV-trajecten Duitsland

Binnenkort worden in Duitsland zestig nieuwe weggedeeltes geopend voor LZV’s.

Een tweede verandering in de Duitse LZV-proefregelgeving maakt dit mogelijk. Naast de uitbreiding van het trajecten-net wordt verder niets veranderd aan de proef.

Aan het begin van 2013 deden twintig Duitse transportbedrijven mee met 36 LZV’s. Daarmee is de proef nog geen overdeeld succes te noemen en momenteel lijkt er ook geen interesse van nieuwe transporteurs te zijn om mee te doen.

Probleem blijft het beperkte totaalgewicht van veertig ton (of 44 ton bij gecombineerd vervoer), waarmee alleen het vervoer van zaken als chips, toiletpapier of bijvoorbeeld piepschuim in aanmerking komt voor de inzet van een LZV.

Bovendien doet de helft van de Duitse deelstaten niet mee met de LZV-proef en is de weerstand tegen langere trucks – hoe onterecht vaak ook – nog altijd groot.

‘Lang-LKW is het verkeerde politieke signaal’
Zo zei de staatssecretaris voor Infrastructuur in de deelstaat Brandenburg, Rainer Bretschneider, onlangs nog dat de LZV-proef het verkeerde politieke signaal geeft. “Grotere en zwaardere trucks lossen onze verkeersproblemen niet op”, aldus Bretschneider die meer geld wil om wegen, spoorlijnen en waterwegen te kunnen verbeteren.

Bretschneider wijst eveneens op het feit dat kleinere transportbedrijven zich geen LZV’s zouden kunnen veroorloven. Maar of de investering in een dolly teveel is voor een kleiner bedrijf, is natuurlijk de vraag.

Ook denkt hij dat de verkeersveiligheid rond LZV’s slechter is en dat de brandbestrijding in tunnels opnieuw bekeken moet worden. Maar de vraag is welk risico groter is: twee LZV’s in een tunnel, of drie gewone trucks. Daarnaast denkt hij dat kleine weggetjes op het platteland en door dorpjes niet geschikt zijn voor LZV’s. Dat zijn ze natuurlijk ook niet en daarom horen LZV’s daar ook niet thuis. De deelstaat Brandenburg doet niet mee met de LZV-proef.

De proef begon in het begin van 2012 en duurt vijf jaar. Maximaal kunnen er 400 trucks aan meedoen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie