40 trucks van de weg gehaald
Het klinkt logisch. Nu de eerste sneeuw is gevallen in Noorwegen wil je als vrachtwagenchauffeur sneeuwkettingen bij je hebben.
Toch zijn er genoeg chauffeurs die momenteel met hun trucks in Noorwegen op weg zijn zonder de benodigde kettingen, zo bleek tijdens een controle door de Noorse inspectiedienst op maandag 29 oktober op de E6 ten zuiden van Oslo.
Veertig trucks aan de kant
In de nacht van zondag op maandag sneeuwde het namelijk. Tussen 6 uur en 8 uur op maandagochtend werden 400 trucks van de weg gehaald voor controle, zo berichten diverse Noorse media. Veertig vrachtwagens hadden geen kettingen bij zich. De trucks mochten niet verder en werden op het terrein van het inspectie-station Taraldrud neergezet. Het was volgens de Noren onverantwoord om de trucks de ochtendspits van Oslo in te laten rijden, en verder naar het noorden.
Kettingplicht
De kettingplicht geldt in principe pas vanaf 1 november, maar als het eerder glad wordt op de weg, moet je ze ook bij je hebben. Na 1 november worden trucks zonder kettingen zonder pardon van de weg gehaald. De Noorse politie en inspectie zal de komende weken streng controleren op de aanwezigheid van kettingen.
Voor een standaard Europese trekker-oplegger heb je zeven kettingen nodig. Je moet ze overigens ook kunnen leggen. Het is daarom slim om dit een paar keer te oefenen voordat je naar Noorwegen vertrekt.
In deze online brochure lees je alles over hoe je je voorbereidt op een trip met de truck naar Noorwegen. (Hij is beschikbaar in het Engels, helaas niet in het Nederlands).
Ger van Vlimmeren
De openingsfoto laat de omstandigheden rond Oslo zien op maandagmorgen, (Nationen Nyheter) De foto’s hieronder zijn van de Nederlandse chauffeur Ger van Vlimmeren die in Noorwegen chauffeur op een autotransporter is. Zijn winterse chauffeurs-belevenissen staan in Truckstar 12/02 beschreven. Hij heeft nog een paar tips voor chauffeurs die in Noorwegen op pad zijn: Probeer nooit een Noor bij te houden op de winterse wegen. Waar veel geremd en opgetrokken wordt, en bij de ingangen van tunnels, kan het glad zijn. Tank daar waar je bent, dan weet je zeker dat de diesel berekend is op lage temparaturen. Let op de buitentemperatuur; als die boven nul komt, kan het ook met winterbanden verraderlijk glad worden.
Ook de Noren zelf vliegen er af en toe af.
Winterbanden zijn eveneens belangrijk.
Het winterse Noorwegen is prachtig, maar evenzo gevaarlijk voor chauffeurs.