| 12:26 | Bert Mateboer

30 procent lager verbruik: het is mogelijk

Bij vrachtwagens is een besparing in brandstofverbruik en CO2-uitstoot mogelijk van 30 procent. Dat toont Volvo aan met de concepttruck die in mei 2016 werd onthuld en nu verder ontwikkeld en verbeterd is.

De nieuwe versie van de concepttruck wordt niet alleen gekenmerkt door verbeteringen in aerodynamica, rolweerstand en gewicht, maar beschikt ook over een hybride aandrijflijn: een van de eerste in zijn soort voor zware trucks voor de lange afstand.

Hybride aandrijflijn

De hybride aandrijflijn werkt met het terugwinnen van energie op afdalingen die steiler zijn dan één procent, of wanneer er wordt geremd. De herwonnen energie wordt opgeslagen in de accu’s van het voertuig en benut voor elektrische aandrijving op vlakke wegen of wegen met een geringe hellingshoek. Speciaal voor de hybride aandrijflijn is een verbeterde uitvoering van I-See ontwikkeld. I-See werkt als een automatische piloot die het schakelen overneemt en optimaal gebruik maakt van de hellingen. Het systeem analyseert de te volgen route en bepaalt vervolgens de meest zuinige en efficiënte keuze tussen de diesel- en de elektromotor en de optimale gebruikstijd van de herwonnen energie. 

Bij langeafstandstransporten zal de hybride aandrijflijn er naar schatting voor zorgen dat de verbrandingsmotor gedurende 30 procent van de rijtijd wordt uitgeschakeld. Dit bespaart 5 tot 10 procent brandstof, afhankelijk van voertuigtype, specificatie en rijcycli. Het is ook mogelijk om 10 kilometer lang geheel in elektrische modus te rijden, waardoor het voertuig kan geen emissies uitstoot en vrijwel geen geluid produceert.

 

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie