2014 goed jaar Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Trucks Nederland is tevreden over de truckverkoopcijfers van 2014.
Met een marktaandeel op de Nederlandse truckmarkt van 17,1 procent is men bij Mercedes-Benz zeer tevreden, en handhaaft men de derde positie in de truckmarkt.
Mercedes bestempelt het zelfs als een recordjaar in een krimpende markt. Net als in 2013 was er een groot aantal nieuwe Mercedes-Benz-klanten.
Verschuiving naar all-round logistiek
Mercedes-Benz ziet voor bepaalde klanten een verschuiving van het tradionele transport naar all-round logistieke dienstverlening waarbij veel werkzaamheden van de verladers worden overgenomen.
Diederick Timp, Marketing Manager Trucks bij Mercedes-Benz Nederland: “Die verschuiving zorgt ervoor dat logistiek diensverleners op hun beurt verwachten dat Mercedes-Benz Trucks taken van hen overneemt. De focus ligt hierbij steeds meer op het ontzorgen van de klant: maximale beschikbaarheid van het wagenpark garanderen. Simpel gezegd: de klant wil niet stilstaan, maar rijden.”
De Actros MP4 is onder chauffeurs goed ontvangen. Ook wij hebben inmiddels verschillende prettige ervaringen met de Actros.
Vooruitblik 2015
Speerpunten in 2015 zijn bij Mercedes-Benz Trucks in 2015 kostenbeheersing, service en veiligheid. Diederick Timp: “We blijven inzetten op het testen van de trucks in de praktijk door de klanten; kwaliteit moet je zelf ervaren.”
De Fuel Duel wordt in 2015 naar verwachting steeds meer een tool om ook de toegevoegde waarde van de dealer die actief samenwerkt om de kosten te drukken en de uptime te garanderen, in de praktijk te demonstreren. Verder verwacht Mercedes-Benz Trucks Nederland in 2015 de community rond het nieuwe Mercedes-Benz truckliefhebbersplatform RoadStars verder uit te kunnen bouwen. Steeds meer chauffeurs en ondernemers weten hun weg naar de site te vinden.
FleetBoard steeds belangrijker
In 2014 werd dit systeem in toenemende mate ook aanschaft voor complete wagenparken, inclusief niet Mercedes-Benz trucks. FleetBoard helpt met het rijgedrag van chauffeurs, maar is ook het systeem om maximale beschikbaarheid de garanderen door tijdig onderhoud in te kunnen plannen.
In 2015 wil Mercedes-Benz ook inzetten op veiligheid. Een ontwikkeling in de markt is de aankomende verplichtstelling van het Active Emergency Brake System (AEBS), wat gezien kan worden als een vereenvoudigde versie van Active Brake Assist 3. Met Active Brake Assist 3, die een volledige noodstop autonoom kan uitvoeren, is Mercedes-Benz deze verplichtstelling vele stappen en jaren vooruit.
Truckstore
Voor TruckStore, aanbieder van gebruikte vrachtwagens, was 2014 eveneens een goed jaar. Jan de Geus van TruckStore: “Opmerkelijk is dat de gebruikte Mercedes-Benz Actros trucks in bekende afzetmarkten als het Midden Oosten een wezenlijk hogere opbrengst genereren dan andere merken. Dit betekent ook een hoge restwaarde voor Mercedes-Benz trucks die in Nederland worden aangeschaft.”
Overigens blijven jong gebruikte Actros-vrachtwagens vaker binnen Nederland. De verhuizing van TruckStore naar de nieuwe locatie in Roelofarendsveen in 2014 is succesvol verlopen. De aanloop op de nieuwe locatie is net zo goed als op de oude plek in Nijkerk en de faciliteiten op het terrein zijn erg goed. Voor 2015 verwacht Jan de Geus vanwege de lagere europrijs ten opzichte van de dollar een nog betere exportpositie.