2.200 trucks in illegale cabotage Zweden
Er zijn 2.200 buitenlandse trucks die Zweden als werkgebied hebben en daar illegale cabotage-werkzaamheden verrichten.
Maar liefst 2.200 buitenlandse trucks. Dat is de omvang van de illegale cabotage in Zweden, zo blijkt uit de officiële resultaten van de cabotagestudie waar we eerder al over schreven.
Zweden als vaste werkgebied
“Wij kunnen nu aantonen dat 2.200 buitenlandse trucks Zweden als hun vaste werkgebied hebben”, zegt Henrik Sternberg, onderzoeker aan de Technische Hogeschool van Lund. Hij leidde de cabotagestudie.
“Hierbij hebben we de legale cabotage niet mee gerekend en evenmin intermodale transporten waarbij tot 150 kilometer van de haven van aankomst gereden wordt”, aldus Sternberg, die verder aangaf dat het aantal een conservatieve, voorzichtige uitkomst is van zijn studie. Het werkelijke aantal kan hoger ligger.
CO2-uitstoot omhoog
Sternberg kan aan de hand van een rekenmodel ook laten zien dat als er zo goedkoop mogelijk gereden word, en volledig in strijd met de cabotage-regels, de CO2-uitstoot van het transport met dertig procent omhoog gaat en de kosten met dertig procent omlaag.
Zweedse politici, waaronder de Zweedse minister van Verkeer Catharina Elmsäter-Svärd, zijn onder de indruk van de cijfers en willen actie.
Veel verwijten naar politiek en politie
De cijfers werden bekend gemaakt tijdens de zogeheten Almedalenweek, een week waarin politici, maar bijvoorbeeld ook vakbonds-afgevaardigden bij elkaar komen om over diverse onderwerpen te discussiëren. Tijdens de discussie over de illegale cabotage kreeg de Zweedse regering en politie veel verwijten, waaronder dat de Zweedse regering verlamd is, koffie drinkt met de Nederlandse regering om te zien hoe we de illegale cabotage hier aanpakken, maar verder niks doet.
Als schrijnend voorbeeld van een slecht optredende politie werd een voorbeeld aangehaald uit Noorwegen. Daar kregen enkele Oost-Europese trucks bij binnenkomst van het land onmiddellijk een rijverbod, terwijl de Zweedse politie ze had laten doorrijden, ondanks ernstige technische mankementen.
Een ander probleem waar de Zweedse politie flinke kritiek over kreeg is de criminaliteit die voortkomt uit de aanwezigheid van Oost-Europese trucks en chauffeurs in Zweden. De politie kan, of wil niks doen aan de dieseldiefstal en overige ellende.
Bron o.a: Trailer