Wet Aanpak Schijnconstructies door Kamer
| 13:32 | Korneel Luth

Wet Aanpak Schijnconstructies door Kamer

De Tweede Kamer is vandaag met algemene stemmen akkoord gegaan met de Wet Aanpak Schijnconstructies.

De Wet Aanpak Schijnconstructies komt van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het akkoord van de Tweede Kamer is een belangrijke stap vooruit in het gevecht tegen oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt.

Met de wet zullen bedrijven in de toekomst worden aangepakt die via schijnconstructies goedkope krachten inzetten en daarmee oneerlijk concurreren.

Wegtransport heeft veel te winnen met de wet

Vooral het Nederlandse wegtransport en de werkgelegenheid in het transport hebben veel te winnen als bedrijven worden aangepakt die goedkope Oost-Europese chauffeurs inzetten. Het gaat hierbij om werk dat vanuit Nederland geregisseerd wordt, vanuit Nederland plaatsvindt en onder Nederlandse arbeidsvoorwaarden gedaan moet worden zoals bijvoorbeeld het ferry-werk.

Wet Aanpak Schijnconstructies door Kamer
In het ferry-werk vanuit de Rotterdamse haven wordt op enorme schaal gebruik gemaakt van goedkope Oost-Europese chauffeurs en transporteurs.

Vakbond CNV: ‘positief’

Vakbond CNV is blij dat de wet door de Tweede Kamer is. CNV-voorzitter Maurice Limmen zegt: “De Wet Aanpak Schijnconstructies heeft ketenaanprakelijkheid bij onderbetaling geregeld. Verder is een belangrijke pijler van de wet het verbod op inhoudingen op het minimumloon.”  

“Door ketenaansprakelijkheid vast te leggen in de wet worden ook opdrachtgevers verder in de keten verantwoordelijk voor een correcte uitbetaling van werknemers, en dat is positief,” stelt Limmen.

De wet moet werknemers beschermen tegen uitbuiting. “Daar sta ik volledig achter. Ook werknemers uit Midden- en Oost-Europa kunnen zo eenvoudiger hun recht halen.”

Limmen vindt het jammer dat de Tweede Kamer niet heeft ingestemd met een motie van CDA en D66 om de handhavingscapaciteit van de Inspectie SZW te vergroten. “Het CNV roept al veel langer op tot meer budget voor de Inspectie, om zo malafide werkgevers aan te kunnen pakken. Dat is nu minder goed mogelijk”, aldus Limmen.

Cabotage-controle - Truckstar was er bij
Ook in de containers wordt vanuit Nederland met schijnconstructies gewerkt en komt volop illegale cabotage en cabotage voor door goedkope Oostblok-chauffeurs die met dat werk nooit in hun eigen land komen.

27.000 handtekeningen van FNV

Vakbond FNV Bondgenoten overhandigde op 26 februari nog 27.000 handtekeningen van werknemers in het transport en de bouw aan Tweede Kamerleden.

De FNV hoopt dat met de Wet Aanpak Schijnconstructies het ontduiken van de cao gestopt wordt. “De wet moet er voor zorgen dat opdrachtgevers en hoofdaannemers niet langer kunnen wegkijken van wat er onder hen in de keten gebeurt. Door die houding hebben ze jarenlang kunnen profiteren van schijnconstructies in bijvoorbeeld bouw en transport. Voor een dubbeltje op de eerste rang, en tegelijk schone handen houden”, aldus de FNV.

Lees ook:

Eensgezindheid aanpak oneerlijke concurrentie

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

1 Reactie
  1. En nu nog het beroep van vrachtwagenchauffeur officieel erkennen zoals bij bus en taxichauffeurs dan gaat het helemaal goed komen met de transportsector?
    Nu word het beroep van vrachtwagenchauffeur gezien als een “knellend” beroep waardoor andere oost-Europese chauffeurs met hun behaalde dan wel gekochte rijbewijzen hier zonder problemen aan de slag kunnen met alle gevolgen voor de werkgelegenheid en veiligheid.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie