24 augustus | 14:32

Nieuwe Scania: robuust werkinstrument

Het uiterlijk van de nieuwe Scania zorgt voor aanzienlijk minder luchtweerstand, maar de ontwerpers wilden ook een truck maken die het robuuste Scania-gevoel uitstraalt.

Kristofer Hansén, hoofdontwerper bij Scania en de man achter het visuele design van de nieuwe serie trucks, vindt dat dit goed gelukt is. ,,Een belangrijk aspect van truckdesign is dat het de eigenschappen van het voertuig zichtbaar maakt en duidelijk toont dat het een robuust werktuig is. Alle lijnen en vormen zijn zo ontworpen dat ze de kenmerken, de duurzaamheid en het trotse erfgoed van een echte Scania goed weergeven.’’

Werkplezier

Het werkplezier van de chauffeur speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de nieuwe truck. De cabine is ruimer geworden. Daarnaast is in alle nieuwe cabines de basispositie van de chauffeur 65 mm naar voren en 20 mm meer naar links verschoven. Daar had Scania meerdere redenen voor: de voornaamste drijfveren waren veiligheid en zicht rondom. De stoelen hebben nu ook ruimere instellingsmogelijkheden.

Het zicht in de nieuwe cabines is sterk verbeterd dankzij een bredere glasoppervlakte, een lager instrumentenpaneel, dunnere deurpanelen en geoptimaliseerde A-stijlen. De achteruitkijkspiegels hebben een dodehoekfunctie, zijn elektrisch regelbaar, verwarmd en uitgerust met doeltreffende trillingsdemping.

Cab interior, CR20 Highline Södertälje, Sweden Photo: Göran Wink 2016

Interieur

Rijgevoel

Scania heeft altijd al veel belang gehecht aan de rijervaring en dat is ook in deze nieuwe serie weer het geval. ,,De chauffeur zal het lagere zwaartepunt zeker merken,’’ aldus Göran Hammarberg, hoofd cabineontwikkeling bij Scania. ,,Enkele van de voordelen zijn een grotere stabiliteit bij het nemen van een bocht of bij heftig remmen, zonder enige afbreuk te doen aan het comfort. Maar ik kan garanderen dat Scania zijn chauffeurs nu een nog meer dynamische en tegelijk heel veilige en voorspelbare rijervaring biedt, ongeacht het type cabine of de toepassing.’’

 

Dankzij de modernisering van het remsysteem, het naar voren verplaatsen van de vooras en het lagere zwaartepunt kan een trekker van Scania met een treingewicht van zo’n 40 ton in normale omstandigheden op kruissnelheid (80 km/u) over een 5 procent kortere afstand remmen dan voorheen.

 

De nieuwe generatie cabines van Scania kan worden uitgerust met gordijnairbags ter bescherming bij kantelen, die in het plafond van de cabine worden geïnstalleerd: een veiligheidsvoorziening die nooit eerder werd gebruikt in trucks.

Cab interior, CS20 Highline Södertälje, Sweden Photo: Göran Wink 2016

Bediening verlichting op deurpaneel

Scania R 730 6x2 bulk with drawbar trailer Borås, Sweden Photo: Dan Boman 2016

Scania R 730 6×2

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

 

Lees alles over de nieuwe Scania, inclusief een eerste rij-impressie, in Truckstar editie 10. Deze ligt vanaf 8 september bij de abonnees op de mat en in de winkel.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

Recente reacties

Geen reacties om te tonen.
Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda