| 21:38 | Bert Mateboer

Dit is de nieuwe Scania

Scania heeft in Parijs de nieuwe Scania S en R voorgesteld. Volgens de fabriek de belangrijkste vernieuwing van het merk van de afgelopen 21 jaar. De Scania S komt qua cabine boven de R-serie.

De truck is totaal nieuw, met een geheel nieuw ontworpen cabine met vlakke vloer en een nieuw onderstel waarbij de vooras iets naar voren is geplaatst: daardoor is het rijgedrag nog weer iets verbeterd. Nieuwe managementsystemen op de motoren in combinatie met een veel aerodynamischer vormgeving zorgen volgens de fabriek voor een 5 % lager brandstofverbruik. Er is een nieuwe versie van de 500 pk 13 liter motor beschikbaar die om aan de Euro 6-norm te voldoen alleen SCR nodig heeft. Ook de Scania Opticruise is verbeterd en zou 45 % sneller schakelen.

De nieuwe Scania S komt in maar liefst 24 cabinevarianten op de markt. Wat het interieur betreft zijn ze alle ruimer dan de vorige modellen. Het standaard dak is 10 cm hoger dan het gemiddelde op de markt. Ook de modellen met hoog dak hebben meer ruimte gekregen.

Cab interior, steering wheel and dashboard, CR20 Highline Södertälje, Sweden Photo: Göran Wink 2016

Interieur nieuwe Scania

De productie van de nieuwe truck begint deze week in  Södertälje, Zweden. Waarschijnlijk zal de S pas volgend jaar in Nederland leverbaar worden.

Scania S 730 4x2 tractor with box trailer Malaga, Spain Photo: Dan Boman 2016

Scania S 730 4×2

Cab exterior, R 500 Malaga, Spain Photo: Gustav Lindh, 2016

De koplampen van de nieuwe R

Cab exterior, S 730 Södertälje, Sweden Photo: Göran Wink 2016

Even wennen: S730 in plaats van R730.

Cab interior, CS20 Highline Södertälje, Sweden Photo: Göran Wink 2016

Geheel nieuw interieur, maar met het vertrouwde V8-logo.

Scania S 730 4x2 tractor, Highline Södertälje, Sweden Photo: Göran Wink 2016

De S730.

Morgen brengen we nog veel meer informatie over de nieuwe generatie Scania-vrachtwagens.

39 Reacties
  1. truckgraaf, jaar of 12 ben je denk?! heb ik wat huiswerk voor je, pak een foto van een nieuw model xf, en google eens op mercedes actros, Scania r foto,s en kijk eens wat ze in Eindhoven allemaal zelf hebben verzonnen aan die auto. 😉

  2. Ik vind het heel knap dat Scania zolang met het bestaande model met succes bestaan heeft!
    Dat doet geen automerk Scania na.
    Het zal wennen zijn het nieuwe model maar het komt zeker goed.
    Iedereen heeft zijn eigen zegje erover maar weet niet wat hij schrijft.
    Als de auto in mooie bedrijfskleuren is en je komt hem tegen zal menig chauffeur in zijn spiegel kijken en denken: Wat gaat daar voor een mooie Scania.
    Veel succes met het nieuw model SCANIA!

    1. Oh, ja ? En DAF dan ? Vind trouwens dat met een scheef oog naar DAF is gekeken, zeker wat betreft een wat beter benutten van buitenmaten om binnen meer ruimte te hebben. De grote tekortkoming van de vorige Scania.

    1. En dan te bedenken dat de 95 cabine, die Scania duidelijk als voorbeeld heeft genomen al 30 (!!!) Jaar mee gaat.

  3. Had Scania nog wat oude tekeningen liggen van 2000 ?!!
    Wat een lelijk ding!!!
    Volvo zal wel veel verdienen aan al die Scania fans die overlopen naar een merk die het wel goed voor elkaar heeft!
    Wat een balkan ding.
    Zelfs de Renault T is nog mooier!
    Succes Scania met jullie flop, nog 125 jaar zal er zo niet inzitten!
    Goed gedaan,prutsers……..wat een teleurstelling!!!!!! (jammer).

  4. Prachtige auto heb er van de week in mogen zitten bij een autohof in Duitsland. Beetje jammer en kortzichtig al die reactie S dat het net een daf is met z’n dak en skylight. Dak is gewoon mooi met de cabine gestroomlijnd. Terwijl je bij de daf een bolling heb aan de zijkant de skylights zijn een stuk kleiner als die van een daf alleen qua vorm lijkt het er iets op maar ook dat Vind ik nog meevallen. En de nieuwe Volvo heeft Tog ook skylights? Ik vind dat het wederom en zoals gewend een zeer geslaagde auto is! En daf mocht willen iets van de Scania te hebben!!

  5. El nuevo Scania es fantástico es un camión bastante futurista y a la vez conserva el “adn” Scania, un camión que esta mas allá de la competencia. Admiro este camión y estoy totalmente satisfecho como fanático de la marca escandinava

  6. Mwah, qua design geen hoogvlieger deze nieuwste Scania.
    Zie er te veel elementen van de concurrentie in terug.
    Interieur is ook een tegenvaller; nog steeds geen grote aflegbak bovenop het dashboard. Onderbed met inkepingen en (te) kleine koelkast. Tevens had het formaat van het multimedeascherm groter moeten zijn
    Zal heus wel goed rijden deze nieuwste Scania daar ben ik niet bang voor.
    Maar Iets meer (unieke) Scandinavische identiteit en design was wenselijk geweest.

  7. Denk dat we gewoon even moeten afwachten tot we hem in het wild zien. Zo kaal zijn de meeste wagens niet echt schitterend.

    En “richard”: De S heeft een vlakke vloer, en is een slag hoger dan de R. Meer details zullen later vast wel volgen

    1. Dan zou ik eens een ander merk proberen alvorens v jaloezie te spreken.

      Ik heb het geluk alle demo’s uitbundig te kunnen testen die elke fabrikant bij ons afdumpt en uit chauffeurs standpunt de Scania bij de laagste in m’n voorkeur zijn, zelfs na jarenlange ervaring met Scania. Qua zuinigheid onverslaanbaar, maar laat ons niet vergeten we er degelijk wat uren in slijten, dus comfort en binnenruimte toch prioriteir mogen zijn. Looks zijn nogal subjectief.

      Na het zien van de interieur foto’s en de blijvende uitsparingen voor de bestuurderszetels kunnen we spreken van een toch wel geslaagde update, maar helaas niet van een totaal vernieuwde cabine. De achillespees is de stuurpositie die nog steeds ver naar achter staat waar bij DAF of MAN je zo goed als met je neus tegen de voorruit zit maar van een volwaardig bed en royale binnenruimte kan genieten.

      Velen moeten het namelijk stellen met de instap versie zonder de extra ballons voor de cabine, wat van Scania bikkelhard rijden maakt en velen rugklachten geeft. Hopelijk is dit geen extra kost meer.

      Kwalitatief is Scania moet Scania niet onderdoen of uitblinken voor de concurrentie. Elk merk heeft zo z’n kwaaltjes.

      Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de 106 die ik al meerdere generaties volg startende met de XF. Ook hier kan men van een update spreken, want grondige wijzigen hoeft men hier niet.
      Je voelt nog steeds dat deze door chauffeurs ontworpen is. Alles zit op z’n plaats, tot de kleinste knopjes toe, rijdt comfortabel zonder over te hellen in de bochten, royaal ruim zelfs bij de instappers, stuurt met veel gevoel zonder hard aan te voelen en houdt het traditioneel eenvoudig in gebruik zonder technologisch onder te doen voor de concurrentie. Een MAN kan hoogst aanbevelen met de Actros als welverdiende derde plaats. Maar de Scania? Dat wordt voor elk van ons afwachten.

  8. Nog steeds inkepingen van het bed achter de stoelen. Koelkast is niet veel groter dus nog steeds geen flessen rechtop zetten. Ondanks dat Scania onderdeel is van VW hebben ze qua bedden en koelkast niet goed bij MAN gekeken hoe een goed bed en een grote koelkast eruit ziet
    Verder lijkt het uit de verte net een Daf xf met het dak en de verstralers. Het zal wel weer goed verkocht worden door de mythe van scania uit het verleden. Scania nee dank u.

  9. Ik ben een gepensioneerde vrachtwagen bestuurder en sinds zeer lang een Scania liefhebber. Heb er in mijn loopbaan met verschillende modellen gereden. Eerst een Scania 110 Super, een 141 V8 , een 143M-400, en verder nog met de R serie. Wel iedereen mag van mij zeggen wat ze willen, maar ik vind deze nieuwe S-serie zeker geslaagd en ik denk dat het een groot succes gaat worden zoals steeds met Scania. Ik wens Scania daarom veel succes met hun nieuw geborenen.

  10. Ik als Scania liefhebber heb de R met verhoogde dak nooit mooi gevonden. Highline vind ik veel mooier. De nieuwe S vind ik nu al veel mooier.
    Wacht maar af in bedrijfskleuren.

  11. De grille doet mij een beetje denken aan de huidige Actros en de hoge hoed lijkt van een DAF te komen. Een beetje kijken dus bij de concurrentie is ook Scania dus niet vreemd. De hele manier waarop de Zweden dit nieuwe product hebben gelanceerd vind ik overigens toch wel een klein beetje overdreven hoor. Wat een show en wat een Amerikaanse toestanden. Past eigenlijk niet bij Zweden, zo’n introductie, die zijn meestal veel bescheidener.

    1. De S heeft vier opstaptreden en een vlakke vloer in de cabine, de R heeft drie opstaptreden en geen vlakke vloer.

  12. Ik ben sinds jaar en dag scania liefhebber maar is er toch iets gebroken van binnen bij me. Dit moet toch beter kunnen ,ik ben er echt niet goed van moet nog wennen ik weet het niet te rechthoekig !!!! Oh dit had ik niet verwacht maar ja

  13. binnenkant is mooi . De frontpartij met het woord Scania er in lijkt fors om dan over te gaan naar beneden naar een enger formaat . Lijkt of ze van 2 ontwerpen wat genomen hebben , het loopt niet vloeiend in elkaar over .Waardoor de wagen niet smoelt . De actros, nieuwe volvo en zelfs de T van Renault smoelt wel goed ,ook al is het je smaak niet . Facelift hem asap . Maar zolang er SCANIA op staat vinden vele mensen hem “mooi “

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie