Vroeger haalde je het chauffeursdiploma CCV-B voor beroeps- en eigengoederenvervoer, als je vrachtwagenchauffeur wilde worden. Tegenwoordig leg je een examen af volgens de Europese richtlijn Vakbekwaamheid, ofwel Code 95. Het is een theoretische basis onder je groot rijbewijs, die je vervolgens ieder jaar bijhoudt. Volgens de richtlijn moet je namelijk als chauffeur ieder jaar zeven uur nascholing volgen om ‘vakbekwaam’ te blijven. In iedere periode van vijf jaar moeten ook zeven praktijkuren zitten. Op www.mijnccvexamenhuis.nl kun je zien welke nascholingscursussen je gedaan hebt, en of jij voldoet aan de vakbekwaamheidseisen.


ADR-diploma

Ga je (soms) met gevaarlijke stoffen rijden, dan is het ADR-certificaat een verplicht nummer. Het ADR is de Europese regelgeving rond het vervoer over de weg van gevaarlijke stoffen. Het basiscertificaat, voor stukgoed, is een must bij de meeste sollicitaties en bijzonder veel chauffeurs hebben het dan ook. Je leert tijdens de cursus de indeling van de verschillende gevaarlijke stoffen, per gevaarscategorie. Je leert daarnaast over verpakkingseisen en de verschillende stappen die je moet doorlopen als er iets misgaat. Tijdens de cursus leer je ook met een brandblusser een brand te blussen en je leert welke uitrusting verplicht is. Verder leer je wanneer je te maken krijgt met rijverboden, tijdens mist of gladheid en je leert het tunnelregime. Het basiscertifficaat kan uitgebreid worden met de onderdelen Tank, Explosieven en Nucleair Transport, want gelukkig mag niet iedereen zomaar een vijftig tons tankwagen geladen met duizenden en duizenden liters LPG-gas door het drukke verkeer sturen. Het ADR-certificaat verloopt iedere vijf jaar. In het vijfde jaar kun je weer op cursus bij een erkend opleidingsinstituut voor een opfriscursus, waarbij je de meest recente wijzigingen in de ADR-regelgeving leert. Meestal regelt je baas de vervolgcursus voor je. De ADR-cursus telt ook mee als uren voor je code 95.


Vakdiploma Beroepsgoederenvervoer

Naast de vele chauffeurs in loondienst telt Nederland ook een groep eigenrijders: chauffeurs die hun eigen truck hebben en zelf hun eigen opdrachtgevers zoeken. Het Vakdiploma Beroepsgoederenvervoer is één van de vereisten om eigenrijder te kunnen worden. Het examen wordt afgenomen door de Stichting Bureau Examens voor het Beroepsgoederenvervoer (SBE) en omvat de volgende onderdelen: bedrijfsmanagement, calculatie, financieel management, personeelsmanagement, logistiek management, voertuigmanagement en internationaal vervoer. Als je alleen binnenland gaat rijden, heb je die laatste niet nodig. Overigens eisen veel grote bedrijven van een aantal van hun medewerkers, zoals planner of hoofd planning dat zij ook het vakdiploma halen.


Ladingzekering

Ook al rij je nog zo veilig, er kan nog altijd van alles misgaan als je lading niet goed gezekerd is, zoals schades aan de producten, of delen van de lading die bij noodsituaties als ongeleide projectielen op eigen gelegenheid hun weg vervolgen. De laatste jaren wordt er daarom steeds meer op gelet, en de boetes zijn niet mals in landen als België, Duitsland of Zweden. Daar controleert de politie streng. Het klinkt echter eenvoudiger dan het is. Soms moet je hele auto open om banden over je lading heen te trekken. Of wanneer je een klant gelost hebt moet je soms de overige lading opnieuw zekeren en stuwen. Ook kan het zijn dat je een oplegger niet zelf geladen hebt. Toch moet je de boel dan goed nalopen, want je moet er niet aan denken dat er in een bocht bijvoorbeeld een papierrol van twee ton door het zeil naar buiten komt zetten. Net als bij het ADR zijn er diverse opleidingsinstanties die een speciale cursus ladingzekeren aanbieden.


Exceptioneel Transport

De cursus Exceptioneel Transport is er voor ervaren chauffeurs die zich willen specialiseren in het speciaal transport. De geldende voertuigafmetingen en gewichten worden overschreden en als chauffeur moet je net even iets meer weten om zo’n transport tot een goed einde te brengen. Dat begint bij een aangepast rijgedrag, maar je moet ook de wettelijke en technische achtergronden kennen. VTL biedt deze cursus aan en traint chauffeurs naast die theorie ook in de praktijk op onderdelen als Techniek van de Trailer, Hydraulica van het Voertuig.


LZV-Certificaat

Sinds 2002 rijden er LZV’s in Nederland, onder speciale voorwaarden. Het is begonnen als een proef met vier LZV’s maar nu rijden er een paar honderd in Nederland,en zitten we in de zogeheten ‘ervaringsfase’. Een LZV of ‘Lang Zwaar Voertuig’ is maximaal 25,25 meter lang en mag maximaal zestig ton wegen. Voordat je als chauffeur met een LZV de weg op mag heb je het speciale certificaat nodig. Omdat te halen moet je een korte opleiding volgen waarbij je onder andere alle wettelijke beperkingen leert. Tijdens de opleiding leer je ook manoeuvreren met de LZV, waarbij er speciale aandacht is voor kijk- en stuurtechniek. Je moet al in het bezit zijn van je CE-rijbewijs en vijf jaar ervaring hebben als chauffeur.


Vee- en dierenvervoer

Alle chauffeurs die vee vervoeren en iedereen die tijdens het vervoer beroepsmatig met levende dieren omgaat, moeten in het bezit zijn van een getuigschrift van vakbekwaamheid (pluim)veetransport. Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie (EL&I) heeft de divisie CCV aangewezen als de instantie die de examens voor chauffeur veetransport afneemt. Er zijn twee examens: het examen chauffeur veetransport voor het vervoer van grootvee (schapen, geiten, runderen, paarden (in bepaalde gevallen), varkens, e.d.), en het examen chauffeur pluimveetransport voor het vervoer van pluimvee (kippen, ganzen, eenden, kalkoenen of parelhoenders).