Bonden en TLN samen tegen misstanden
| 11:31 | Truckstar Redactie

Bonden en TLN samen tegen misstanden

FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen gaan samen met werkgeversorganisatie TLN de strijd aan tegen de misstanden in het transport.

Het voortbestaan van veel Nederlandse en Europese transportbedrijven wordt bedreigd. De organisaties hebben daarom gezamenlijk een zogeheten position paper opgesteld, als startpunt naar het zoveel mogelijk uitroeien van oneerlijke concurrentie.

Op nationaal niveau aanpakken
Ook al ligt de bron van de problemen in Brussel, op nationaal niveau kan veel gedaan worden om de eigen transportsector te helpen. De drie organisaties willen samen met minister Schultz van Infrastructuur en Milieu en minister Asscher van Sociale Zaken kijken hoe de handhaving kan worden verbeterd en naleving van de regels beter kan worden afgedwongen.

Bedrijven die de regels aan hun laars lappen hebben nu vrij spel, waardoor eerlijke ondernemers steeds meer moeite hebben om het hoofd boven water te houden.

Cabotage blijven beperken
Een andere manier om oneerlijke concurrentie te bestrijden, is het handhaven van de huidige cabotagebeperkingen. Minister Schultz liet onlangs weten dat ze de binnenlandse transportmarkt niet verder wil vrijgeven. Ook vanuit Brussel kwam een vergelijkbaar bericht. De Europese Commissie stelt haar plan tot het verder versoepelen van de cabotageregels uit.

De huidige sociale economische verschillen in de lidstaten zijn volgens de werkgevers- en werknemersorganisaties nog te groot om buitenlandse vervoerders onder gelijke voorwaarden eerlijk op de Nederlandse markt te laten concurreren. Maar, ook hier moet strenger en beter op naleving van de regels worden gecontroleerd, zo vinden FNV, CNV en TLN.

Opmerkelijk is overigens dat sommige bedrijven die bij TLN aangesloten zijn, zelf waarschijnlijk ook op grote schaal de cabotageregels overtreden. Daarmee kunnen ze tegen goedkopere tarieven rijden dan hun concurrenten die op die manier uit de markt gedrukt worden. 

Veiligheid
Bovendien waarschuwen FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen en TLN dat ook de veiligheid op de weg en de arbeidsomstandigheden van chauffeurs in gevaar komen wanneer regels niet worden nagekomen. De drie organisaties pleiten daarom voor meer controle en strengere handhaving om overtreders aan te pakken.

Foto: ANP

1 Reactie
  1. Helemaal mee eens dat overtreders keihard aangepakt worden.

    In de berichtgevingen over concurrentievervalsing en prijsdruk lees in nog helemaal niets over de Code 95. Bedrijven hebben tot sept. 2014 en in Nederland zelfs tot 2016 de tijd gekregen om te voldoen aan de Code 95 eis. Tot die tijd is iedereen met een geldig CE rijbewijs gerechtigd een vrachtwagen te besturen zonder enige vorm van extra opleiding. Hoe zit het met de opleidingen in het buitenland en hoe worden die gekontroleerd. Bekend is dat bv ADR certificaten in Roemenie gewoon bij een plaatselijke amtenaar gekocht worden. Gaat dat straks ook gebeuren met de Code 95 of worden die chauffeurs straks genadeloos aan de kant gezet.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie